איך ניתן לעזור בעצירת הרוצח הסדרתי?

clean our planet נקו את הפלסטיק

מסתובב בקרבתנו, אפילו בתוך הבית שלנו רוצח סדרתי – הפלסטיק. בכל מקום אנחנו נתקלים בו. אנחנו מזינים אותו ונותנים לו כוח להמשיך לחולל הרס. הים והיבשה מפוצצים בזבל, בעיקר בפלסטיק שלא הולך להתכלות בזמן הקרוב אשר הורג המון יצורים חיים. לבסוף הוא יגיע גם אלינו כי הנזק שיגרם לאיזון האקולוגי יהיה משמעותי מידי. למזלנו כרגע יש עוד מה לעשות. למעשה יש כל-כך הרבה מה לעשות נגד המתקפה שלו. במקרה הזה אין צורך לחכות שהממשלה תתפוס אותו (למרות שממשלות רבות מצטרפות למגמה להוצאתו מהחוק) הכל תלוי בך. כל שינוי קטן באורח החיים שלך יביא להישג משמעותי.

אני אתחיל בנורא מכל – כלי הפלסטיק החד פעמיים.

מה לדעתי הם הנוראיים מכל? מכיוון שאנחנו לוקחים מוצר שיישאר בכדור הארץ אלף שנה, משתמשים בו פעם אחת, זורקים אותו ולוקחים חדש. הפלסטיק החד פעמי כל-כך זמין וזול שאנשים בתוך ביתם שותים במהלך היום כל פעם מכוס חד פעמית אחרת.

קודם כל, הכלים הרב פעמיים שיש לנו בבית, קיימים בביתנו על מנת שנשתמש בהם. הם לא יושבים ומחכים לאירוע מיוחד. הם קיימים בכל יום, אין צורך ליצור זבל מיותר כאשר אנחנו בבית. אך גם אם אין לנו כוח לעשות כלים או שאנחנו יוצאים לפיקניק (גם בפיקניק ניתן להביא כלים רב פעמיים) ישנם אלטרנטיבות ידידותיות לסביבה אשר מתכלות. לדוגמא כלים מעלי במבוק, עלי בננה, עלי דקל, קנה סוכר או נייר קשיח. ישנם חברות איכותיות אשר מוכרות אותם באותו מחיר כמו פלסטיק. הרווח הוא לגמרי שלנו. הכלים הם יפים, מעוצבים ומתאים גם לאירועים גדולים.

קשים חד פעמים – ישנם קשים רב פעמיים מסיליקון גמיש, מתכת עמידה, זכוכית חלקה או חזרן טבעי (ישנם גם חד פעמיים מנייר קשיח). הצטיידו בהם והפסיקו את השימוש בקשיות חד פעמיות בבית. כמובן שמומלץ לקחת אותם אתנו לטיולים ומסעדות. בכל אופן אם אינכם רוצים להגיע למסעדה עם קש רב פעמית, אין צורך לשתות בכלל עם קש. ניתן פשוט לבקש מהמלצר שלא יביא לנו קש כך נחסוך את הזבל המיותר.

אם בבקשות התחלנו לעסוק, ניתן לבקש גם מהפיצרייה לוותר על לוח הפלסטיק הקטן בקופסת המשלוח שלכם. בקולנוע אפשר לבקש לקבל את הכוס בלי מכסה וקש. את כדורי הגלידה שלכם תבקשו בגביע ולא בכוס חד פעמית, כך לא יהיה צורך בכפית.

כמובן שנסתובב עם בקבוק רב פעמי או ספל וכלי אוכל לשימוש חוזר. כך נוכל לוותר על כלי פלסטיק בכל מקום שאליו נלך. כך נוכל לשתות מים מהברז במקום מבקבוק פלסטיק ולמלא כמה פעמים שרק נרצה.

כאשר הולכים לקניות, נצטייד בשקיות רב פעמיות. ישנם גם שקיות רב פעמיות קטנות יותר המותאמות לצריכת ירקות ופירות. באופן כללי יש גם שקית לשימוש רב פעמי המתקפלת לגודל קטן אשר ניתן לשים בתיק מכיוון שאין לדעת מתי נצטרך שקית. כאשר אנחנו לא מצוידים בשקית רב פעמית אך ביצענו קניות –
1. אם הקנייה קטנה, ניתן לסחוב בידינו את הדברים.
2. אם הקנייה גדולה, רצוי לעשות שימוש חוזר בשקיות. לדוגמא: לאסוף את גללי הכלב שלנו, אנחנו יכולים למלא את השקית בזבל, לשים בהם את הארוחות שלנו או שניתן לזרוק אותם למחזורית אך עדיף לנצלם מאשר ליצור שימוש בעוד שקיות.

במסיבות יום הולדת עדיף לקשט בכרזות צבעוניות וסרטים במקום בלונים. אם יש לך הרגל להפריח את הבלונים בסוף המסיבה אני מבקשת בכל לשון של בקשה להפסיק עם הרגל זה. כאשר הבלונים נעלמים מעינינו הם לא באמת נעלמים מכדור הארץ. בלוני הליום לא יצליחו לצאת מהאטמוספרה וללא ספק יגיעו לים או יגרמו להרג ביבשה לפני כן.

אם אתה אוהב נצנצים (אני ללא ספק אוהבת!), השתמשו בנצנצים העשויים מצמחי אקליפטוס, הנצנוץ שלהם טבעי.

כאשר מביאים מתנות, תנו לחבריכם מתנות נטולות פלסטיק אשר ארוזות בשקית רב פעמית. נמנע משימוש מיותר בעטיפות ובמיוחד בנייר צלופן.

במקלחת ניתן להשתמש בסבונים מוצקים במקום סבון מבקבוק. גם באמבטיה ישנו סבון מוצק מתפוצץ אשר עושה בועות וקצף.

על מנת לרענן את הריח בחדר ניתן להניח חפיסת סבון מוצק בסל כביסה במקום ריסוס במטהרי אוויר.

ישנתם עוד הרבה שינויים קטנים שניתן לעשות על מנת לחסוך פלסטיק מיותר לדוגמא: להכין עוגיות תוצרת בית במקום לקנות בקופסאות, לשמור אוכל בצנצנות זכוכית במקום בקופסאות פלסטיק, להשתמש בכיסוי רב פעמי במקום נייר נצמד, להשתמש בפנדות ועפרונות במקום טושים, לרפד חפצים שבירים בעיתונים משומשים במקום בנייר בועות בעת מעבר דירה או לקנות קטניות בתפזורת (ישירות לתוך צנצנת) במקום לקנות בשקיות. אך אני מניחה שהבנתם את העיקרון.

מעבר להקטנת הצריכה שלנו בפלסטיק מומלץ לעשות שימוש חוזר בפלסטיק אשר לא ניתן לחסוך את צריכתו ולמחזר את כל השאר.

אך גם במחזור ניתן להיות יותר טובים.

כרגע רק כ 9 אחוז מכלל הפלסטיק בעולם ממוחזר. נקו ויבשו את המוצרים הממוחזרים (אם הם יהיו עם שאריות מזון לרוב יעברו למזבלה). הבריגו בחזרה את המכסים על המכלים על מנת לוודא שגם הפקק יכנס לתהליך המחזור. הכניסו את כל הפריטים בנפרד, לא בשקית או בקופסא. אריזות קלקר מומלץ למחזר בסניף דואר ולא במכולת המחזור. קחו מוצרי חשמל לתחנת המחזור המיועד לכך.

אסיים בשינוי החשוב ביותר שכל אחד יכול לעשות בקלות.

תהיו אכפתיים יותר. אל תניחו אשפה על פח זבל שעולה על גדותיו. סביר להניח שהיא תעוף ברוח ותפגע באזורי מחייה. אל תשאירו ציוד דייג וחוטי דייג מאחור מכיוון שיכול לגרום לנזק להמון יצורים חיים, תעירו ותנקו גם אחרי אחרים. כאשר אתם הולכים ברחוב ונתקלים בזבל, עצרו שנייה והרימו אותו לפח הקרוב. אני בטוחה שבמסלול בו אתם הולכים תמצאו פח בדרך, אפילו מחזורית. כל זבל שאתם רואים על הרצפה סביר להניח שיישאר שם עד שיגיע לים לכן תעשו מעשה קטן שיעזור בגדול. במיוחד שקיות פלסטיק אשר עפות בקלות וגורמות לחנק יצורים רבים. ניתן להתאגד כמה חברים על מנת ללכת באופן יזום לים או למקומות טבע אחרים ולהתחיל בניקיון שלהם. הטבע הוא שלנו ובשבילנו, אנו צריכים לשמור עליו נקי. מעבר לתרומה שכל אחד מאיתנו יעשה כאשר ישאיר אחריו שטח נקי וינקה את הזבל שהוא נתקל בו זה גם יעורר השראה באחרים לפעול כמותו.

אשמח לשמוע אילו שינויים אתה יכול לקחת על עצמך עוד היום ולהכניסם לאורח חייך. אפילו רק שינוי אחד יכול ליצור תרומה גדולה. אני מודה מעומק הלב לכל אדם אשר ישנה את אורח חייו לטובת
הסביבה שלנו. אשמח שתשתפו בתגובות דרכים נוספות להקטנת צריכת הפלסטיק.

בבקשה תשתף את הפוסט הזה עם חבריך ותעזור בהפצת השינוי כל עוד יש לנו עדיין זמן לחולל שינוי.

חוף ים מלא בפלסטיק וזבל

שתפו הלאה:

8 Responses

  1. פוסט חשוב מאוד.
    הכל נכון, מלבד העובדה המצערת שבעשראל ממש לא ממחזרים פלסטיק, והרוב המוחלט עובר להטמנה, מה שאולי מונע ממנו להגיע לים, אבל עדיין נשאר לנצח…
    וכל זה מוביל אותנו למסקנה הבלתי נמנעת שהדרך היחידה להתמודד עם השטן…היא לא לפגוש אותו. פשוט להפסיק לצרוך. והכי קל והגיוני להתחיל בחד-פעמיים.

    1. לפי הבנתי פעם היינו ממחזרים במפעל בסין עד שהם החליטו שנמאס להם, לאחרונה ראיתי שאת הפח הכתום אוספת חברת מיחזור מחדרה. אני לא בטוחה אבל מעדיפה לשמור על תקווה שהזבל שנאסף מהפח הכתום עוד יעבור מחזור (: אבל בכל מקרה עדיף להמנע מהשימוש, בכלים חד פעמיים במיוחד. השם שהביאו להם ‘חד פעמיים’ לגמרי לא תואם את הנצחיות שלהם בכדור הארץ.

  2. פוסט חשוב מאוד, אוסיף רעיון שקראתי עליו היום. בפסטיבל הבירה בכפר סבא יהיה ניתן לקבל תמורת פיקדון כוס בירה רב פעמית. לראשונה אני נתקלת באפשרות הזאת בפסטיבלים.

    1. איזה כיף, יוזמה מבורכת!
      כשאני הייתי בפסטיבל בהונגריה (לא של בירות) היה במקום דוכן שחילק כוסות תה בחינם בכוסות רב פעמיות, התנאי היחידי היה להחזיר את הכוס בסיום השימוש. זה היה מקסים.

  3. כל עניין הקיימות כל כך קרוב לליבי. אנחנו כבר מיישמים בבית שנים כמעט את כל הרעיונות שכתבת כאן. בכל ביקור שלי בסיפור אין פעם שמישהו לא מתפעל משקיות הבד לירקות והפירות 😊 פוסט חשוב!

  4. כל כך חשוב! גם אנחנו בבית מנסים כמה שפחות לצרוך פלסטיק ולהשתמש כמה שיותר בכלים רב פעמיים, אם ביום יום ואם בטיולים שאנחנו יוצאים אליהם. יש לנו ערכת כלים רב פעמיים, כולל קשיות מתכת, ואנחנו מנסים כמה שיותר ליישם. לא פשוט אבל אפשרי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעוד כתבות שיכולות לעניין אותך

סיכום עולמי חדשות טובות

סיכום עולמי – חדשות טובות 2023

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת מאוד לנו כקולקטיב אבל חשוב לי לזכור ולהזכיר שאם נחפש, נמצא גם נקודות חיוביות בדרך. אומנם אנחנו כבר התקדמנו אל

Read More »

נעים להכיר, אני פז חן

אני בעלת הבלוג הזה ובעלת סטודיו Raise למוצרי נייר להתפתחות אישית והעצמה. בין היתר אני גם אסטרולוגית שמאמינה שבכוכבים נמצאת ההדרכה המדויקת לקוד הקוסמי שלנו ולמסע שבאנו לעבור כאן. אני מאמינה שהגענו לחיים האלה כדי לחוות הרפתקה, כיפית ומפתחת. כחלק מהמסע שלי אני כאן כדי לחלוק ולשתף את הידע שאני צוברת כדי להנגיש ולאפשר לכמה שיותר אנשים להתחבר לעוצמה הפנימית שבהם.

ראשי פרקים

פוסטים אחרונים

כלים להתפתחות אישית

יומן ליווי חצי שנתי להתפתחות אישית.

הרשמה לניוזלטר

הצטרפו לרשימת התפוצה ותקבלו עדכונים על מבצעים, תוכן חד שלא כדאי לך לפספס, חדשות טובות והפתעות נוספות ששמורות לחברי הקהילה בלבד.